vrijdag 8 oktober 2010

Mats Ek is in aantocht

Het is nu dinsdagavond en we hebben weer een pittige werkdag gehad. Aanstaande zaterdag hebben we onze première van MIXVANMATS en het begint nu echt dichtbij te komen. Iedereen realiseert zich dat we nog maar een paar dagen hebben en je voelt de gezonde spanning in de studio. Vandaag was de laatste repetitiedag in de studio's van Introdans. Vanaf morgen repeteren we alleen nog maar in de Schouwburg van Arnhem. Dat is altijd iets waar ik ontzettend naar uit kijk, elke keer weer. De grote zaal waarbij je hoopt dat die propvol zit op de première avond, de lichten op je gezicht, de muziek die weerklinkt in elke hoekje van het theater, het maakt het allemaal weer een stuk echter.

Morgen wordt een extra spannende dag voor ons allemaal. Het is niet alleen de eerste dag in het theater, maar ook krijgen we morgen en overmorgen de kans om met de grote meester zelf te werken, Mats Ek! Hij heeft 2 dagen tijd kunnen vinden om naar Nederland af te reizen en met ons te werken. Ik ben ontzettend benieuwd hoe deze briljante choreograaf in het echt is. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik met Mats Ek mag werken en heb zeker positieve zenuwen. Morgen werken we van 11uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds en elke minuut zal zeker volledig gebruikt worden. Iedereen gaat er vroeg in vanavond om morgen op z'n best te kunnen presteren. We beginnen morgen met een dagelijkse klassieke balletles om goed op te warmen, daarna pakken we de fiets en rijden we naar de schouwburg waar we zullen beginnen met de spacing. Spacen is het 'plaatsen' van een choreografie op een toneel. Waar staan de dansers? Moet er nog licht aangepast worden? Staan de decorstukken op de juiste plaats? In elk theater waar we heen gaan, beginnen we altijd met de spacing. Het is cruciaal voor een voorstelling. Als de dansers niet weten waar ze moeten dansen, wordt het één groot zooitje. Na de spacing doen we een doorloop in kostuum. Mats Ek is nu aanwezig en wil het gehele plaatje zien zodat hij weet wat hij mogelijk wil aanpassen of verbeteren.
Dan begint de repetitie met Mats Ek, hoe dat zal verlopen vertel ik in mijn volgende blog! Ik voorspel dat het een vermoeiende, maar inspirerende dag wordt en eerlijk gezegd kan ik niet wachten tot het morgen is!

Jamy Schinkelshoek, Introdans Ensemble voor de Jeugd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten