maandag 21 februari 2011

Puntjes op de I

Nog 1 week en dan is het zover!! De première van KYLIAN4KIDS2. De afgelopen week hebben we op woensdag, donderdag en vrijdag een doorloop van het hele programma gedaan. Dat is altijd goed, zodat je weet hoe het straks zal aanvoelen qua conditie, bijvoorbeeld is Stamping Ground best een pittig ballet voor je bovenbenen en stamina, en hoe snel je moet zijn met omkleden van het ene naar het andere stuk. Op vrijdag dansten we ook alle balletten in kostuums zodat er eventueel nog wat laatste aanpassingen gedaan kunnen worden voor de generale première. Omdat ik twee balletten eerder gedanst heb was ik al bekend met de kostuums en de passen, een nieuw stuk voor mij is Indigo Rose. Een super ballet, het heeft alles, snelheid, precisie, techniek, muzikaliteit, humor, speelse elementen en ook serieuze pas de deux. Een uitdaging om te dansen en ook een ballet waarin je enorm kunt genieten. De kostuums zijn super mooi, ik heb een soort van zilver-koperbruin korset pakje met een zwarte gaas panty eronder. We waren alleen iets te enthousiast geweest met het dichtrijgen van de achterkant, met als gevolg dat het halverwege het stuk toch wat lastig werd om adem te halen... oops!

Maar voordat de hectiek van de première week begint zijn we nog even een lang weekend vrij. Dus op dit moment (zondag avond) zit ik in mijn “huispak” thuis op de bank te relaxen. Even andere dingen doen, naar de markt, feestje van de zoon van een van mijn beste vrienden die alweer 1 jaar is, naar Bergen op Zoom voor een reünie show van de punk rock band Against Time waar Ivo, mijn vriend, vroeger mee heeft getourd, blijven slapen bij vrienden, road trip naar huis, glazen gewassen (we “krijgen” dubbel glas morgen), koken (makreel van de markt uit de oven met pastinaak, spelt rogge, mierikswortel en zeekraal; koken is fanatieke hobby nr 2!) en nu dus bank, thee en chocola. Hmm!

Na een week de puntjes op de I zetten en een ontspannen weekend ben ik er straks helemaal klaar voor. Volgende week brengen we door op het toneel van de grote zaal in de stadsschouwburg hier in Arnhem, ‘s middags en ‘s avonds. De repetitoren die de balletten ingestudeerd hebben met ons komen dan ook terug om met ons te repeteren.
En waarschijnlijk komt de grote meester Jiri Kylian zelf ook nog!!Dat zou geweldig zijn, heb voor het eerste KYLIAN4KIDS programma in 2006 ook de kans gehad om met hem te werken en dat was enorm inspirerend!! Want als de choreograaf zelf komt dan zie je toch waar het ballet vandaan komt en krijg je meer details en gevoel mee van hoe het ontstaan is en uitgevoerd moet worden.

Ik heb er heel erg veel zin in! Het blijft speciaal zo’n première, je leeft er echt naartoe en het is één van de dingen die deze baan zo gaaf maakt. Het maakt niet uit hoeveel je er al gedanst hebt, het blijft spannend en speciaal! Nu alleen nog even bedenken wat voor toitoitoi’s ik ga maken voor mijn collega’s...

Groetjes, Karin Lambrechtse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten